Letohrad – Lichkov, Dolní Lipka: 150 Kč / děti 6–15 let 100 Kč
Ostatní možné úseky: 110 Kč / děti 6–15 let 70 Kč
Stanice | Příjezd | Odjezd |
---|---|---|
Letohrad |
10:22 | |
Jablonné n.Orlicí | 10:38 | 10:40 |
Lichkov | 10:58 | 11:02 |
Dolní Lipka | 11:10 |
Stanice | Příjezd | Odjezd |
---|---|---|
Dolní Lipka |
12:03 | |
Lichkov | 12:13 | 12:14 |
Jablonné n.Orlicí |
12:32 | 12:34 |
Letohrad | 12:47 |
Název, který zná snad každé dítě ve zdejším okolí. Připomíná návštěvu tohoto světce v oblíbené a dětmi dlouho očekávané tradiční akci. Jedná se o jízdu zvláštního vlaku taženého parní lokomotivou, a zároveň neoddělitelně spjatou s doprovodem Mikuláše, anděla a čertů. Prostě, jak je zde již vžité – s „mikulášským teamem“.
Je pravdou, že podobných akcí v poslední době vyrostlo jako hub po dešti, ale skutečně první jízda na trati tehdejších ČSD se uskutečnila v poslední mrazivou listopadovou sobotu roku 1989 zde! Tenkrát zvláštní vlak vyjížděl z Králík. Jednalo se o motorovou soupravu čítající tři vozy, která do Letohradu dovezla pouze hrstku cestujících, spíše zvědavců.
Myšlenku o této akci jsme pojali v roce 1988, kdy se nám do ruky dostalo periodikum tehdejších Deutsche Bahn, tedy ještě drah takzvaného západního Německa, kde byla popsána a žánrovým fotem doložena podobná akce zvláštního vlaku, jedoucího na adventní trh do Norimberku. Žloutnoucí výstřižek z drážních novin Blitzpunkt DB máme uschovaný dodnes a v období příprav na Mikulášskou jízdu se na něho s nostalgií díváme.
Každým rokem chtivých účastníků z řad dětí i dospělých přibývalo. Kapacita soupravy zvláštního vlaku se musela zvětšovat. Poslední ročníky již po většinu své trasy jedou pod pavučinou trolejového vedení elektrifikované trati z Letohradu až na státní hranice u Lichkova, kde se trolejové vedení propojilo s elektrifikovanou tratí polských drah směrem od Miedzylesie.
Tím byla v roce 2008 ukončena jedna etapa jízd po tratích bez troleje, kdy jsme ve dvou případech jeli až do Hanušovic, několikrát do Králík, ale většinou do Dolní Lipky, kde k hitům většiny těchto akcí patřilo otáčení lokomotivy na točně. Bohužel, již několik let tomu tak není. Ačkoliv se tato součást dolnolipeckého kolejiště jeví jako stále provozuschopná, není tomu tak a lokomotiva i letos bude muset svou zpáteční cestu absolvovat „uhlím napřed!“
Žádní z tehdejších začínajících pořadatelů této akce, z nichž mnozí bohužel už tyto jízdy sledují z onoho horního patra, si nemysleli, že Mikulášská jízda se dočká dokonce tolika pokračování. A proto především sponzorům děkuji za onu letitou přízeň. Odvozili jsme již tři generace účastníků!